最終更新日:1997 年 1 月 31 日
問題
1.0 AWT に関する問題の 1 つは、新しいコンポーネントを作成するには java.awt.Canvas または java.awt.Panel のサブクラスを作成する必要があることで、これは、新しいコンポーネントがそれぞれ自分の不透明なネイティブウィンドウを所有することを意味します。このコンポーネントとネイティブウィンドウ間の 1 対 1 対応から、結果として次の 3 つの問題が生じます。
軽量コンポーネントを作成する利点は、次のとおりです。
次のツールキットのバージョン (1.1 以上) でこのフレームワークを使用し、基本 UI コントロール (Button、List など) の純粋な Java バージョンを実装しようとしています。 このコントロールはプラットフォームを越えて、共通の Look & Feel を実装します (ネイティブピアを使用しない)。
public class DoubleBufferPanel extends Panel {
Image offscreen;
/**
* null out the offscreen buffer as part of invalidation
*/
public void invalidate() {
super.invalidate();
offscreen = null;
}
/**
* override update to *not* erase the background before painting
*/
public void update(Graphics g) {
paint(g);
}
/**
* paint children into an offscreen buffer, then blast entire image
* at once.
*/
public void paint(Graphics g) {
if(offscreen == null) {
offscreen = createImage(getSize().width, getSize().height);
}
Graphics og = offscreen.getGraphics();
og.setClip(0,0,getSize().width, getSize().height);
super.paint(og);
g.drawImage(offscreen, 0, 0, null);
og.dispose();
}
}
import java.lang.*;
import java.util.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
/**
* RoundButton - a class that produces a lightweight button.
*/
public class RoundButton extends Component {
String label; // The Button's text
protected boolean pressed = false; // true if the button is detented.
/**
* Constructs a RoundButton with the specified label.
* @param label the label of the button
*/
public RoundButton(String label) {
this.label = label;
enableEvents(AWTEvent.MOUSE_EVENT_MASK);
}
/**
* paints the RoundButton
*/
public void paint(Graphics g) {
int s = Math.min(getSize().width - 1, getSize().height - 1);
// paint the interior of the button
if(pressed) {
g.setColor(getBackground().darker().darker());
} else {
g.setColor(getBackground());
}
g.fillArc(0, 0, s, s, 0, 360);
// draw the perimeter of the button
g.setColor(getBackground().darker().darker().darker());
g.drawArc(0, 0, s, s, 0, 360);
// draw the label centered in the button
Font f = getFont();
if(f != null) {
FontMetrics fm = getFontMetrics(getFont());
g.setColor(getForeground());
g.drawString(label,
s/2 - fm.stringWidth(label)/2,
s/2 + fm.getMaxDescent());
}
}
/**
* The preferred size of the button.
*/
public Dimension getPreferredSize() {
Font f = getFont();
if(f != null) {
FontMetrics fm = getFontMetrics(getFont());
int max = Math.max(fm.stringWidth(label) + 40, fm.getHeight() + 40);
return new Dimension(max, max);
} else {
return new Dimension(100, 100);
}
}
/**
* The minimum size of the button.
*/
public Dimension getMinimumSize() {
return new Dimension(100, 100);
}
/**
* Paints the button and distribute an action event to all listeners.
*/
public void processMouseEvent(MouseEvent e) {
Graphics g;
switch(e.getID()) {
case MouseEvent.MOUSE_PRESSED:
// render myself inverted....
pressed = true;
// Repaint might flicker a bit. To avoid this, you can use
// double buffering (see the Gauge example).
repaint();
break;
case MouseEvent.MOUSE_RELEASED:
// render myself normal again
if(pressed == true) {
pressed = false;
// Repaint might flicker a bit. To avoid this, you can use
// double buffering (see the Gauge example).
repaint();
}
break;
case MouseEvent.MOUSE_ENTERED:
break;
case MouseEvent.MOUSE_EXITED:
if(pressed == true) {
// Cancel! Don't send action event.
pressed = false;
// Repaint might flicker a bit. To avoid this, you can use
// double buffering (see the DoubleBufferPanel example above).
repaint();
// Note: for a more complete button implementation,
// you wouldn't want to cancel at this point, but
// rather detect when the mouse re-entered, and
// re-highlight the button. There are a few state
// issues that that you need to handle, which we leave
// this an an excercise for the reader (I always
// wanted to say that!)
}
break;
}
super.processMouseEvent(e);
}
}